mandag den 7. april 2014

Lidt dansk finder vej

Uge 14:

Mandag
Dagen gik med at lave human nutrition afleveringen, da den skulle afleveres den dag. Om aften skulle jeg have haft min første portugigsiske sprog undervisning, men fik at vide at den var aflyst da jeg ankom til stedet. Lidt surt når jeg havde brugt så lang tid på at finde det, men til gengæld var der 5 andre som også var mødt op - så dem gik jeg ud og spise med. Det var super hyggeligt! I løbet af eftermiddagen/aften timerne klarede vejret op, og det lykkedes solen kort at komme frem inden dem gik ned.
Sprog skolen ligger i Benefica området, som er et stykke fra hvor jeg bor. Jeg tog metroen - den blå linje - og stod af ved colombo shopping center stationden, Colégio militar/Luz, og derfra var der ca. 10 min gang opad bakker. Jeg skal stadig lige vende mig til alle de bakker her er, det er jo ikke lige det man er mest vant til når man kommer fra flade Danmark! :-)

Tirsdag
Vejret var virkelig dårlig med masser af regn og blæsen, dog bevægede jeg mig udenfor, da jeg havde hørt der skulle være en Lidl supermarket et sted i Lissabon. Jeg tog den gule linje ud til et af de store universiteter, Campo Grande. Og ganske rigtig som jeg var blevet fortalt var der en lidl. Så nu har jeg fået købt RUGBRØD! Det har godt nok været savnet hernede! Nu mangler vi bare leverpostejen og remoulade! haha. 
Derudover fandt jeg danish pastry i fryser disken, samt danske kanel snegle. Jeg følte mig helt hjemme igen ved at købe alle de 'danske' produkter!

Onsdag
Formiddagen og frokosten gik med at studere pharmacy og lave den aflevering, som skulle afleveres inden om aften.
Efter frokost gik vi ned i et nyt fitness center, som åbnede for en uges tid siden, og meldte os ind - det er ikke særlig dyrt. Kun 6,6€ pr uge for at kunne træne så meget man vil og deltage på alle holdene. Indmeldingen tager en uges tid, så vi vil nok først kunne starte efter onsdag i næste uge.
Efter tilmeldingen tog jeg med erasmus organistatioen ELL til hip hop dance. Det var sjovt men svært!

Torsdag
Var en lang dag på skolen, da vi startede med at have et møde med pharmacy læren, hvor vi snakkede om det vi havde læst i løbet af ugen 'interaktion mellem medicin og mad'. Derefter havde vi human nutrition, hvor vi igen sad og udregnede forskellige ting og lavede en kostplan - som skal afleveres næste mandag. Jeg blev ikke færdig med kostplanen, så det skal laves i løbet af weekenden.
Efter human nutrition havde vi 4 timer inden foodlab kl. 17,30. Så vi gik ud og spise frokost og bagefter tilbage på skolen bibliotek for at starte på afleveringerne til næste uge - det vil ikke så godt, da jeg tror vi begge var meget trætte og havde svært ved at koncentrer os.
Til foodlab handlede det om sonde mad til patienter med spise/synke besvær. Vi lavede derfor forskellige flydende mad; blendet suppe, opblødte kiks, yoghurt, gele, milkshake osv. Derefter afprøvede vi af sprøjte maden gennem det lille rør, som patienten får stukket gennem næste ned i maven - noget af det var nemt at sprøjte igennem, mens andet af det var rigtig svært og hårdt at få igennem, fordi konsistensen var for tyk.
Timen var ret langtrukket, da vores gruppe skulle lave en milkshake, og var færdig i løbet af 5 min. Men generealt tog maden i denne time ikke særlig lang tid at lave - det der tog længest tid var så prøve at sprøjte de forskellige konsistenser af mad gennem sonderøret.

Fredag
Fredag tog vi i colombo for at købe træningstøj til start i fitness - jeg havde dog medbragt træningssko, sports BH og shorts fra Danmark, så jeg skulle kun købe trænings toppe.
Om aften holdte en af vores venner fest, da hun var færdig med sin lange pencilin kur - vi havde derfor en super festelige aften med en masse skønne erasmus mennesker.

Lørdag
Afslapning det meste af dagen - jeg fik migrene i løbet af eftermiddagen, så jeg var nødt til at burde mig inde på mit værelse med panodiler, vand og mørke. Heldigvis fik jeg det bedre i løbet af aftenen, og tog derfor med de andre hen til en af vores ven, som lavede aftensmad.

Søndag
Vejret er begyndt at blive godt igen. I dag havde vi høj solskin fra en skyfri himmel, så det nød jeg fra vores teresse!
Om aften var jeg i biograften og se den nye film 'divergent'. Jeg synes det var en fed film, og vil klart anbefale den, hvis man kan lide film alá hungergames.

/L

Ingen kommentarer:

Send en kommentar