søndag den 20. april 2014

Uge 15

Mandag
Dagen blev brugt på at studere human nutrition - vi havde en kostplan der skulle afleveres inden dagen var omme.
Om aften var jeg på sprogskole for første gang. Det er dejligt at vi endelig kommer i gang med at lære portugisisk.
Timen startede med at vi skulle præsentere os selv på portugisisk - det var svært, specielt når man ikke har haft portugisisk før. Det eneste portugisisk jeg har lært hernede, er hvad man samler op når man handler ind.

Derefter lærte vi forskellige lyde, alfabetet og andre ting. Det var ret svært at følge med, fordi læren snakkede dårligt engelsk og kun gennemgik tingene en gang før hun gik videre til det næste. Men jeg håber det kun var denne ene gang. Sprogkurset varede fra 19.40-22.10. Efter timen tog jeg hen til nogle venner.

Tirsdag
En ven og Jeg udforskede Lissabon, og tog først metroen længere ud af byen for at finde en stor park. Men vi for vildt og da vi endelig fandt frem, fandt vi ud af at det ikke var en park, men bare et grønt område med skovarealer. Så vi tog tilbage igen til centrum, da vi havnede i et lidt snusket kvarter. Solen stod højt på himlen og der var ingen skyer - så det var ret varmt at gå rundt. Derfor satte vi os ind på en sushi resutruant og spise frokost - all you can eat incl drikke vare ad libitum, kun 11€. Det er ret billigt at spise hernede, og meget fristende når man bor så centralt! :D
Efter frokost tog vi i parken ved São Sebastião, hvor Carsten allerede lå. Men han smuttede hurtigt, da vi skulle have handlet ind til aftensmaden - som stod på 'dansk mad'.

Om aften havde vi inviteret 4 venner til spisning. Vi lavede tradiotionel dansk mad; frikadeller og kartoffelmos med salat, og rød-grød-med-fløde aka. jorbærgrød med mælk! Og der var selvfølgelig danske CARLSBERG! Det var en succes for alle!

Onsdag
Onsdag studerede vi pharmacy og foodsafty hele dagen, da vi skulle have møde med lærerne dagen efter.

Torsdag
Vi havde et møde kl. 10 med foodsafty læren, og kl 11.30 havde vi møde med pharmacy læren. Human nutrition var aflyst, så vi tog hjem for at spise frokost.
Da vi havde foodlab, var vi nød til at tage hen på skolen igen ved 5 tiden. Denne gang lavede vi mad med et højt fiber indhold.
Min gruppe og jeg lavede de grønne supper af spinat og kikærter, hvor der efterfølgende blev tilsat to forskellige pulver fiberprodukter. Derudover lavede vi en kage af abrikoser og valnødder (længest til højre på billedet)

Fredag
Afslapningen om dagen, og fest om aften.

Lørdag
Lørdag var vi kulturelle, og tog over på den anden side af kanalen i Lissabon. Vi var en stor gruppe på en 14 stykker, som var med på turen. Vi sejlede over på den anden side med en færge, hvilket tog omkring 10 min. Derefter gik vi genne byen op til Cristo Redentor statuen (den samme som er i Rio de Jeneiro, Brazillien - dog i mindre format) Portugiserne er meget stolte af den, og påstår hårdnakket at de havde den før den blev bygget i brazilien. Men det skal man måske tage med et gram salt, når man kigger lige ved siden af, hvor broen til den anden side af er. Og der kan man sagtens se hvor de har taget /'kopieret' inspiration fra :-)

Efter at have set Cristo Redentor statuen og nydt udsigten over vandet, tog vi videre til en lille by i nærheden, hvor vi gik lidt rundt. Til sidst tog vi til stranden, men kun et par timer, da det var forholdvist sent.
Hjemturen foregik med bus over broen.
Vi smuttede alle hurtig hjem for at klæde om, for at mødes kl. 9.30 og spise aftenmad sammen. Da sushi stedet, som vi havde planlagt at spise på, var propfuldt, fandt vi en portugisisk resturant. Efter middagen var der bytur :)

Søndag
Brunch med nogle venner, efterfulgt at hygge i godt selskab. Om aften en tur i biografren og se 'Noah'.
Da jeg kom hjem om aftenen, måtte jeg lige pakke, da vi tog til Algarve dagen efter kl. 10 om morgenen.