tirsdag den 20. maj 2014

Praktik start

Mandag
Efter en skøn weekend med godt selskab og skønne oplevelser, begyndte hverdagen igen. Der blev skrevet blog indlæg og læst lidt. Om aften var der sprogskole (17-19.30) - første halvdel af timen sang vi fado sange og læste samtale op. Anden halvdel var med opgaver ved brug af computer. Efter sprogskole gik Carsten og jeg i colombo og spiste aftenmad. Og så videre hen til nogle venner.

Tirsdag
Vores første dag i praktik hernede, som foregik på portugisisk institut for onkologi - cancer. Vi skulle mødes med diætist Diana kl. 9.30. Vi skulle medbringe en hvid kittel, som vi skal have på i praktikken. Først fik vi en rundvisning på afdelingen og blev introduceret til personalet. Derefter fortalte hun os om hvordan hendes arbejdsdag forgik, samt ernærings udregninger og samtaler med patienterne. Det fleste patienter på denne afdeling havde cancer i hals regionen - og mange havde derfor synke besvær - derforvar mange udstyret med en sonde som går direkte ind i mavesækken.
Da vi kom ind på en stue mødte vi en kvinde som lige havde fået foretaget operationen med at få sat en sonde ind i mavesækken - hun kunne snakke engelsk, så hun fortalte os om oplevelsen og demonstrerede, hvordan hun fik mad igennem sonden. Det var spændende at se og høre om. Hun fortalte at hun godt kunne synke maden, men havde fået sonden sat ind da kemoterapien og radioterapien havde ændret hendes smagsløg, så alt hun spise smagte meget syrligt og derfor ikke var rart for hende at spise.
Vi fik udleveret nogle papir omkring ernæring og guidelines i forhold til cancer, som vi kunne skimme igennem til dagen efter. Derefter havde vi fri, ca. 13.
Om aften havde vi nogle venner over for at arrangere weekends begivenheder, samt holde film aften.

Onsdag
Vi skulle være på praktikstedet kl. 10, da Diana have nogle undervisning for nogle studerende, som først sluttede ved 10 tiden. Først snakkede vi om hvordan man udregnede en patients energi behov ved at lave en screening på vedkommende. Udregning af BMI, vægttab% i forhold til den normale vægt for sygdommen indtraf. På den måde kunne vi vurdere hvor stor ernæringsmæssig risiko patienten er i (vi fik udleveret 2 screenings metoder). Derefter fik vi rundvisning på hele hospitalet og de forskellige afdelinger, selv om det mere føltes som om hun viste os frem for personalet nogle gange. De synes vi ser meget anderledes ud med vores lyse hår, blå/grønne øjne og vores højde :D haha.
Vi var også omkring dagcenteret, hvor patienterne kom ind for at modtage kemo, samt børne afdelingen - med børn helt ned til 3 mrd gammel.
Vi fik fri ved 1 tiden igen.
Om aftenen var jeg ude og spise med nogle venner.

Torsdag
Vi prøvede at lave nogle cases, som Diana havde fundet til os. Det var fedt at prøve at screene med de redskaber vi havde fået og udregne den ernæringsmæssige tilstand og risiko. Derudover fik vi en rundvisning af hospitalets køkken for at se hvordan maden blev til beredt, og derefter leveret til de forskellige afdelinger. Da der på vores afdeling var mange patienter med synebesvær, bestod de fleste menuer dertil, af suppe, pure, juice, milkshakes, budding og smoothies. Alt mad som er let at synke eller kan glide igennem en sonde. Da vi fik fri tog vi hjem, da vi havde en pharmacy aflevering der skulle laves til dagen efter, samt vi havde fået en case med hjem som skulle laves.

Fredag
Vores sidste da på det her praktik sted. Vi havde fået en case med hjem dagen for inden, som vi så snakkede med Diana om. Derudover havde vi fået lov til at observere en operation, hvor en patient fik sat en sonde ind i mavesækken. Det foregik ved at patienten blev bedøvet og fik foretaget en gastroskopi undersøgelse - en kikkertundersøgelse af halsen og mavesækken. Denne operation blev foretaget som en forebyggelse, da patienten skulle begynde kemo- og radioterapi ugen efter, og derfor ville få brug for en sode til at indetage mad. Da patienten var blevet bedøvet foretog de undersøgelsen og fandt ud af at manden havde indtaget føde, da der var mad i mavesækken. Operationen kunne derfor ikke blive foretaget, da mavesækken skulle være helt tom. Derfor måtte de udsætte operationen til en anden dag - men derudover fandt de ud af at patienten led af en infektion i spiserøret som skulle behandles med pencilin. Efterfølgende ved en snak med patientens kone, viste det sig at de havde misforstået faste instrukserne, og troede godt at patienten måtte indtage et lille måltid.
Da vi fik fri tog vi hjem og pakkede, da vi skulle mødes med nogle venner kl. 5 på oriente metrostation. Vi havde lejet en bil for weekenden og skulle på roadtrip.
Første stop var europas vestligste punkt, hvor vi så solen gå ned. Derefter tog vi længere nord på langs kysten og fandet et sted at overnatte.

Lørdag
Formiddagen og lidt over frokost blev brugt på stranden, hvorefter vi kørte længere nord på. Vi tog til byen Obidos, som skulle være en af europas smukkeste byer, hvor vi var i nogle timer. Derefter tog vi til en anden by, hvor det hostel vi skulle sove på var. Aftenmaden blev indtaget på stranden mens solen gik ned.

Søndag
Vi forlod hostellet ved 10 tiden for at finde morgenmad, og kørte derefter videre. Vi fandt en øde strand. Der var kun os og nogle få andre. Stranden var super skøn og smukt omgivet af klipper - bølgerne var enorme! :D Vi kørte videre derfra ved halv 3 tiden ca, og tog et smut omkring Sintra inden turen gik tilbage til Lissabon, da bilen skulle afleveres kl.. 5. Da bilen var leveret tilbage tog vi ud og spiste inden vi hver især tog hjem.